loading...
زیبایی نیوز
آخرین ارسال های انجمن
زیبایی نیوز بازدید : 362 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

انگشتان متورم، چه معنایی دارد؟

خوردن غذاهای پر نمک و شور باعث ایجاد پف می‌شود. اما اگر غذاهای شور و پرنمک نمی‌خورید و قاعدگی ماهانه‌ تان هم نزدیک نیست، ممکن است پف کردن شما به دلیل کم‌کاری یا هایپو تیروئیدیسم باشد؛ یعنی اینکه تیروئید شما هورمون بسیار کمی ترشح می کند و اندازه‌ای نیست که متابولیسم بدن‌تان تنظیم شود و عملکرد درستی داشته باشد. کم‌ کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن و افزایش وزن و تجمع آب بیشتر در بدن می‌شود و اگر مورد درمان قرار نگیرید، منجر به خستگی زیاد، کاهش میل جنسی و حتی نارسایی قلبی می گردد. با یک آزمایش خون ساده، تنبلی یا عدم تنبلی تیروئید مشخص شده و در صورت نیاز با مصرف قرص‌های هورمونی، این مشکل برطرف می شود.

وقتی کف دست قرمز می شود
خارش، قرمزی و سوزش کف دست‌ها می‌تواند نشانه‌ ای از اگزما یا یک اختلال پوستی جدی باشد که با استرس تشدید می‌شود. برای کاهش حساسیت و سوزش آنها، بهتر است از شوینده‌های بی‌صابون و هنگام نظافت یا باغبانی حتماً از دستکش استفاده کنید. اگر این کارها بی‌تأثیر بود، قرمزی می‌تواند نشان‌دهنده نوعی حساسیت به جواهراتی که دارای نیکل هستند، محصولات شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها باشد. چنین حساسیت‌هایی معمولاً ایجاد ناراحتی کرده و پزشک برای کاهش علائم آن برخی نکات را به افراد مبتلا توصیه می‌کند. در دوران بارداری نیز جریان خون در سرتاسر بدن افزایش می‌یابد و باعث سرخی برخی قسمت‌های پوست می‌شود.

کمرنگ شدن ناخن‌ها
ناخن‌ها وقتی که تحت فشار قرار می‌گیرند، سفید می‌شوند و بعد دوباره به حالت عادی (صورتی کمرنگ) بر می‌گردند. اگر ناخن‌های شما به مدت بیش از دو دقیقه سفید بماند و سریع به حالت عادی برنگردند، دلیل آن کم‌خونی و کمبود آهن خون است. کمبود آهن می‌تواند باعث احساس خستگی مفرط، مشکلات قلبی و برخی موارد دیگر شود که باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. برخی غذاها مثل آجیل، گوشت و غذاهایی که ویتامین C دارند، به جذب آهن کمک می‌کنند.
سر انگشتان کرخت و آبی رنگ
آبی شدن نوک انگشتان نشان دهنده بیماری رینودز است. این بیماری یک نوع گرفتگی رگ‌های خونی است که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود خون کافی به انگشتان نرسد. ۵-۱۰ درصد از مردم به آن مبتلا می‌شوند و در میان خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و با استرس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد تشدید می‌شود. پزشکان می‌گویند، بیماری رینودز یک بیماری حاد است؛ اما جای نگرانی چندانی نیست و علائم، ظرف یک ساعت از بین می‌روند.
در چنین مواقعی به بیمار توصیه می‌شود اصلاً سیگار نکشد، در مصرف کافئین زیاده‌روی نکند (چرا که هر دو مورد باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود) و ورزش کند؛ چرا که ورزش منظم باعث افزایش خون‌رسانی به تمام بدن می‌شود.

انگشت اشاره کوتاه‌تر از انگشت انگشتری
خانم‌هایی که انگشت اشاره‌ شان کوتاه‌ تر از انگشت انگشتری است و این تفاوت کاملاً مشخص است، بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان و سندرم پلی کیستیک تخمدان قرار دارند! این اختلال هورمونی در باروری خانم‌ها بسیار اثر می‌گذارد و با کنترل وزن می‌توان از آن جلوگیری کرد.

بی رنگ شدن ناخن‌ها

بی‌رنگ شدن ناخن‌ها می‌تواند ناشی از وجود قارچ‌ها و یا نشانه‌ای از دیابت باشد. در این بیماری سیستم عروقی دچار نقصان و سیستم دفاعی تضعیف شده و همین مسأله باعث می‌شود باکتری‌ها و قارچ‌ها در ناخن‌ها رشد کنند.
ناخن‌های زرد و تیره، ناخن‌های کلفت، ناخن‌هایی که به سبزی می‌زنند و ناخن‌های بی‌رنگ، هشداری هستند تا دست کم یک آزمایش خون بدهید و میزان قند خون‌تان مشخص شود. اگر بیماری قارچی ندارید و ناخن‌های‌تان زرد به نظر می‌رسند، در اثر استفاده مکرر از لاک ناخن است با سفید کننده دندان می‌توان این مشکل را برطرف نمود.
ناخن‌های غیر شفاف و کدر
وقتی که ناخن‌ها کدر و مات و قسمت بالایی آنها تیره‌تر می‌شود، احتمالاً نشان‌دهنده پیری است و در غیر این‌صورت خبر از یک بیماری جدی، مثل نارسایی قلبی، سرطان، دیابت و بیماری کبد می‌دهد.

ناخن‌هایی که از بستر خود جدا می‌شوند
وقتی که ناخن‌ها به سرعت از بسترشان جدا می‌شوند، علت آن می‌تواند مشکل تیروئید باشد یا اینکه در اثر بیماری قارچی، واکنش به برخی داروها، واکنش به لاک‌های اکریلیکی یا سفت‌کننده‌های ناخن ایجاد شود.

رگه‌های قهوه‌ای و سیاه رنگ کنار هم روی ناخن
این اتفاق می‌تواند در اثر ملانومای زیر ناخن بیفتد و معمولاً بدون هیچ گونه آسیب و جراحتی به ناخن و انگشت به وجود می‌آید.

برآمدگی عمودی ناخن
این حالت شیوع بیشتری در میان مردم دارد و با افزایش سن و سال بیشتر می‌شود و نشانه هیچ نوع بیماری خاصی نیست.

نقاط ریز سفیدرنگ روی ناخن‌ها
این مشکل نیز در میان مردم بسیار شایع است و در اثر آسیب‌ دیدگی‌های ناخن ایجاد می‌شود. با رشد ناخن‌ها، این نقاط ریز سفید رنگ نیز کم‌ کم محو می شوند و جای نگرانی نیست.

سوراخ سوراخ شدن ناخن‌ها
اگر متوجه چاله‌ها و گودال‌های ریزی روی سطح ناخن‌های تان شدید، نشان می‌دهد که در معرض پسوریازیس قرار گرفته‌اید.

ناخن‌های قاشقی شکل
وقتی که ناخن‌ها شبیه قاشق، کج می‌شوند، علامتی از کم‌خونی و کمبود آهنخون است و با بر طرف شدن مشکل کم‌خونی، دوباره به حالت معمولی خود بر می‌گردند.

ماهنامه دنیای سلامت

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
همه چیز درباره زیبایی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 481
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 57
  • تعداد اعضا : 108
  • آی پی امروز : 176
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 251
  • باردید دیروز : 253
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,493
  • بازدید ماه : 1,493
  • بازدید سال : 38,377
  • بازدید کلی : 379,859
  • کدهای اختصاصی