loading...
زیبایی نیوز
آخرین ارسال های انجمن
زیبایی نیوز بازدید : 362 سه شنبه 05 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
سوال-من باردار هستم آیا رنگ کردن مو ایرادی دارد؟

پاسخ- بهترین زمان برای رنگ کردن مو بعد از سه ماهه‌ی اول بارداری است. قبل از رنگ کردن کل مو ابتدا قسمت کوچکی از مو را رنگ کنید چون به علت تغییرهای هورمونی، احتمال حساسیت‌زایی در این دوران بسیار زیاد است. به خاطر داشته باشید که رنگ کردن حتما در محیطی انجام شود که هوای تمیز و تازه در محیط جریان داشته باشد که باعث مشکلات تنفسی برای مادر نشود. محققان تاکید می‌کنند که رنگ کردن موها با فاصله‌ی یک اینچ بالاتر از ریشه‌های مو صورت گیرد.

سوال-لطفاً در مورد عوارض کرم ترتینوئین و موارد مصرف آن توضیح دهید.
پاسخ-ترتینوئین یا اسید ویتامین A، داروی انتخابی برای آکنه‌های غیرالتهابی (جوش‌های غیرالتهابی) است. بیمار جهت درمان باید ابتدا پوست ناحیه مورد نظر را با آب و صابون شسته و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد (جهت کاهش اثرات تحریکی دارو) داروی فوق را استفاده کند. فرم لوسیون و محلول دارو قوی‌تر ولی تحریک‌کننده‌تر است؛ اما فرم کرم یا ژل آن ملایم‌تر می‌باشد. جهت پوست‌های چرب کرم و پوست‌های خشک ژل استفاده می‌شود. طی مصرف این دارو، ممکن است التهاب ایجاد شده و به‌طور گذرا آکنه (جوش‌ها) تشدید شود. مصرف مداوم موضعی منجر به نازک شدن لایه شفافی می‌شود و پوست را نسبت به آفتاب‌سوختگی و آسیب‌های ناشی از‌ آفتاب و تحریک ناشی از باد، سرما یا خشکی مستعد می‌کند. مواد تحریک‌کننده‌ای مثل داروهای بندآورنده خون، الکل و صابون‌های‌آکنه معمولاً در طی مصرف طولانی این دارو تحمل نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است از مصرف صابون‌های مخصوص آکنه یا ساینده اجتناب کرد. برای به حداقل رساندن سوزش و خارش احتمالی باید قبل از استعمال، حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با شستن صورت فاصله انداخت. بیمارانی که در آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنند، باید آن را ابتدا به صورت یک روز در میان تا دو روز در میان شروع کرده و در صورت عدم ایجاد خارش و سوزش به هر شب برسانند. از مالیدن این دارو به گوشه‌های بینی و دهان و چشم‌ها باید اجتناب کرد. همچنین چانه به علت حساسیت زیاد اولین ناحیه‌ای است که دچار قرمزی و پوسته‌ریزی می‌شود. در طی ماه‌های تابستان در صورتی که زیاد در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، حتماً از کرم‌های ضدآفتاب قوی استفاده کنید. در چندین هفته اول درمان ممکن است آکنه شدت پیدا کند که این مسأله گذرا است و با ادامه درمان بهبود می‌یابد. در صورت بروز پوسته‌ریزی و قرمزی شدید بایستی دفعات و مصرف دارو به یک تا سه روز در میان کاهش و مجدداً به تدریج دفعات مصرف افزایش یابد.

سوال-آیا آندومتر و آندومتریوز با هم متفاوت است و درمان آن چگونه می‌باشد و ‌آیا با جراحی درمان می‌شود؟
پاسخ-بافت طبیعی رحم را اندومتر گویند و وجود بافت اندومتر فعال در هر نقطه‌ای خارج از محل طبیعی (رحم) را اندومتریوز گویند که شایع‌ترین محل گرفتاری آن در ۵۰ درصد موارد، داخل لگن است و از‌ آن میان گرفتاری تخمدان‌ها در حدود ۴۰ درصد کل موارد اندومتریوز را شامل می‌شود. حدود ۱ تا ۲ درصد زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند و میزان شیوع آن در سنین باروری حدود ۱۰ درصد و در زنان نازا حدود ۲۵ الی ۴۰ درصد است. این بیماری عامل ۵ تا ۱۵ درصد موارد نازایی زنان بوده و شیوع سنی آن ۲۵-۴۵ سالگی است. علائم و نشانه‌های بیماری بسیار متغیر و بر حسب عمل گرفتاری و شدت بیماری متفاوت است. در حدود ۴۰ درصد موارد با علائم قاعدگی دردناک، مقاربت دردناک و نازایی ظاهر می‌شود. درد قاعدگی در این افراد از یک روز قبل از قاعدگی شروع و حدود سه روز ادامه دارد و اکثراً به داروهای ضد درد رایج جواب نمی‌دهد و تمام لگن را می‌گیرد. در مواردی که دستگاه گوارش، خصوصاً کولون نزولی را درگیر می‌کند، علایم به صورت دردهای کراپی شکمی وجود خون در مدفوع، نفخ شکم و اسهال یا یبوست دوره‌ای مشخص می‌شود. تشخیص قطعی به کمک «لاپاراسکوپی یا لاپراتومی» و انجام پیوپسی امکان‌پذیر است. درمان در ابتدا به‌صورت دارویی است. در موارد مقاوم به درمان‌های طبی، یا اندومتریوزهای تخمدانی بیشتر از یک سانتی‌متر و یا چسبندگی و انتشار وسیع به سایر بافت‌ها، باید اقدام به جراحی و برداشت بافت ناحیه مبتلا کرد. در زنان بالای ۳۵ سال یا بیماری که قصد بارداری ندارد، درمان انتخابی، عمل جراحی و برداشتن رحم با لوله‌های رحمی و تخمدان‌هاست. موارد اندومتریوز خارج لگنی نیز معمولاً با مصرف دارو برطرف می‌شود.

سوال-خانمی ۴۹ ساله هستم که پای چپم از انگشتان تا مچم دارای تورم است. پای راستم نیز تا حدی. وزنم ۱۱۶ کیلوگرم و قدم ۱۶۵ سانتی‌متر است. آزمایشات خونم نرمال است ولی کمی کبدم چرب است.
پاسخ-شما دارای اضافه وزن زیادی هستید و همان‌طور که می‌دانید، اضافه وزن می‌تواند آسیب‌های زیادی به انسان بزند؛ از جمله فشار بر روی مفاصل و اندام‌های تحتانی. بنابراین در مرحله اول باید وزن خود را به روش صحیح و کاملاً علمی کاهش دهید. با کم کردن وزن، فشار روی بافت‌ها و اندام‌های تحتانی کم شده و در نتیجه تورم پاها کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، فشار و بار قلبی هم با کاهش وزن شما، کم می‌شود. یکی از علل تورم اندام تحتانی می‌تواند مشکلات قلبی و کلیوی باشد؛ بنابراین لازم است بررسی‌های قلبی کامل، از جمله اکوکاردیوگرافی و … انجام شود. همچنین تست‌های کلیوی و سونوگرافی از کلیه‌ها هم در کنار آزمایش‌های خونی لازم است. از طرفی همان‌طور که خودتان ذکر کردید، دارای کبد چرب خفیف هم هستید که خود نیازمند داشتن رژیم‌های غذایی خاص جهت بهبود آن است. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا زیر نظر یک متخصص تغذیه (نه کارشناس تغذیه) به علت داشتن بیماری‌های همراه، اقدام به رژیم غذایی مناسب کنید و در کنار آن بررسی‌های کلیوی و قلبی جهت بررسی‌های بیشتر انجام شود.

سوال-لیزر چقدر باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شود؟
پاسخ-لیزر امروزه به عنوان بهترین، موثرترین و سریع‌ترین روش از بین بردن موهای زائد و ناخواسته جای خود را در دنیا باز کرده است. اشعه لیزر بدون آنکه به سطح پوست آسیبی برساند و یا به سیستم داخلی بدن نفوذ کند، فقط وارد پوست شده و جذب فولیکول‌های مو می‌شود و به‌طور همزمان صدها فولیکول مو را تخریب می‌کند. معمولاً بین ۴ تا ۶ جلسه جهت اثربخشی آن لازم است که به فواصل یک ماهه انجام می‌شود. لیزر با گرمای ایجادکننده باعث از بین رفتن موها می‌شود.

سوال-علت ایجاد لک‌های پوستی قهوه‌ای روی صورت چیست؟
پاسخ-لک‌های پوستی ممکن است به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره یا سیاه باشد. در هر حال حاصل افزایش دما سبب سلول‌های رنگ‌ساز بنام فلانوسیت می‌باشد. تحریک این سلول‌ها گاه به علت نور آفتاب، گاه در خانم‌ها به علت تغییرات هورمونی مثل ایام حاملگی و یا مصرف داروهای ضدبارداری و یا مصرف استروژن برای جلوگیری از عوارض یائسگی مثل پوکی استخوان یا گُر گرفتگی است. هورمون استروژن مثال تحریک ملانوسیت است و هورمون پروژسترون هم در ایجاد لک‌های پوستی نقش تحریک‌کننده دارد. عامل دیگر در این لک‌ها، بیماری‌های پوستی و ضربه و سوختگی است که پس از بهبود جای آنها قهوه‌ای می‌ماند. استفاده از لوازم آرایشی در خانم‌ها نیز می‌تواند از علل لک‌های پوستی باشد. مبتلایان به بیماری‌های تیروئید هم بیشتر از افراد سالم دچار لک می‌شوند.

سوال-چند روز پیش، چیزی به نام مسواک خورشیدی از یکی از دوستانم شنیدم، لطفا در مورد آن توضیح دهید.
پاسخ-در سال‌های اخیر استفاده از بعضی از آدامس‌ها برای تنظیم PH دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود، ولی به نظر می‌رسد جدیدا نور خورشید هم رقیبی برای مسواک و خمیردندان شده است. پژوهشگران ژاپنی نوعی مسواک خورشیدی به نام Soleday- J3X ساخته‌اند. هنگام استفاده از این مسواک عملا خمیردندانی وجود ندارد. یک پنل ذخیره کننده نور خورشید در مرکز این مسواک جاسازی شده است که با شارژ شدن آن توسط خورشید می‌توان الکترون‌ها را از طریق یک سیم به نوک شاخک‌های برس مسواک فرستاد. این الکترون‌ها با انجام یک واکنش شیمیایی با اسید موجود در بزاق دهان باعث از بین رفتن باکتری‌ها شده و به از بین بردن پلاک‌های دندانی کمک می‌کنند. در این روش دیگر نیازی به خمیردندان نیست. یک شرکت ژاپنی ساخت چند دستگاه از آن را به شکل آزمایشی عهده‌دار شده است و ۱۲ نوجوان داوطلب آزمایش مزایا و معایب آن نسبت به مسواک و خمیردندان معمولی شده‌اند. جالب اینکه انرژی خورشیدی مورد نیاز این مسواک بسیار کم و به اندازه انرژی مصرفی ماشین حساب‌های خورشیدی است. هنوز نمی‌توان به طور حتم بیان کرد که آیا استفاده از این محصول می‌تواند جایگزین خوبی برای مسواک و خمیردندان فعلی باشد یا خیر.

سوال-دختری ۲۰ ساله هستم که علاقه زیادی به برنزه کردن پوست خود دارم ولی خانواده شدیدا مخالف است. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا برنزه کردن مضر است یا نه؟
پاسخ-تب و تاب برنزه شدن یکی از معضلات جامعه امروزی است که در طی چند سال اخیر میان جوانان متداول شده و افراد برای رسیدن به آن به آفتاب گرفتن طولانی در هوای آزاد، استفاده از محصولات شیمیایی مانند انواع لوسیون و اسپری و سرانجام استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده موسوم به «سولاریوم» می‌پردازند. به طور طبیعی پوست نسبت به اشعه‌های نور خورشید از جمله اشعه ماوراءبنفش حساس است بنابراین قرار گرفتن بدون پوشش مناسب و ضدآفتاب در معرض نور خورشید مستقیم خطرناک است. تابش اشعه زیان‌بار نور خورشید یکی از دلایل بروز سرطان‌های پوستی است.قابل توجه است که در بروز سرطان‌های پوستی، دوران کودکی بسیار مهم‌تر از دوران نوجوانی و جوانی است در بررسی‌های انجام شده ثابت شده است که در مبتلایان به سرطان، ۵۰ درصد کل نور آفتابی که به بدن فرد تابیده و مضر بوده تا سن ۱۸ سالگی بوده است. متاسفانه کودکان امروزه بدون پوشش مناسب از صبح تا شب در کنار دریا و استخرها رها می‌شوند.بنابراین خوابیدن زیر نور مستقیم و طولانی خورشید و سولاریوم را اصلا به شما و نه به هیچکس دیگری توصیه نمی‌کنم. شما در صورت تمایل به برنزه شدن می‌توانید از کرم‌های اتوبرنزه استفاده کنید. این کرم‌ها مثل کرم پودرهای آرایشی می‌باشند و ضرری ندارند.

زیبــا شـــو دات کام

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
همه چیز درباره زیبایی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 481
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 66
  • تعداد اعضا : 108
  • آی پی امروز : 157
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 217
  • باردید دیروز : 253
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,459
  • بازدید ماه : 1,459
  • بازدید سال : 38,343
  • بازدید کلی : 379,825
  • کدهای اختصاصی