loading...
زیبایی نیوز
آخرین ارسال های انجمن
زیبایی نیوز بازدید : 412 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در حال حاضر، آمار بریتانیا نشان می‌دهد که از هر ۹ زن، ۱ زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود و سرطان سینه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد زنانی که در سن یائسگی هستند و یا در خانواده آنها سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته است، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. ممکن است در طول زندگی با مشکلات مختلفی در ارتباط با سینه‌هایتان مواجه شده باشید که لزوماً هیچ یک از آنها به دیگری مربوط نبوده است؛ اما برای اینکه شانس ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش دهید، ابتدا با چگونگی تعامل دو هورمون زنانه، یعنی استروژن و پروژسترون آشنا شوید. فقط ۱ درصد از مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و این مقدار به سرعت در حال افزایش است.
سلامت سینه‌ ها در زنان به عوامل زیر بستگی دارد:
مقدار استروژن طبیعی و مصنوعی که سلول‌های سینه در معرض آن قرار می‌گیرند.  روشی که کبد برای تجزیه استروژن از آن استفاده می‌کند.  سرعتی که استروژن‌های تجزیه شده به‌ وسیله روده از بین رفته و دفع می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض استروژن
ثابت شده که استروژن باعث تحریک رشد سلول‌های سینه و بزرگ شدن آن می‌شود و اگرسینه‌ها بیش از حد در معرض استروژن قرار بگیرند، ممکن است بیماری‌های سینه، درد، توده و یا سرطان سینه ایجاد شود.

استروژن از دو طریق وارد بدن می‌شود: ابتدا استروژن طبیعی که بدن به‌طور متوالی هر ماه تولید می‌کند و دوم استروژن مصنوعی که در طول زندگی ممکن است در معرض آن قرار بگیرید و در مورد آنها بحث خواهد شد.

درد سینه قبل از قاعدگی
بسیاری از خانم‌ها، قبل از قاعدگی سینه‌های شان دردناک می‌شود. این حالت تا حدودی طبیعی است و پس از قاعدگی برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد این درد ناشی از التهابی به نام پروستاگلاندینها باشد که در مرحله پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و در واقع پاسخ سلول‌های سینه به افزایش موضعی مواد شبه هورمونی است. این التهاب در برخی زنان آنقدر زیاد است که آنها معتقدند حجم سینه‌های آن‌ها یکی دو برابر می شود.

بیماریهای سینه و هورمون‌های طبیعی
ترشح استروژن به‌ طور طبیعی در بدن موجب تحریک سلول‌های سینه و رشد و تکثیر آنها می‌شود؛ ولی ترشح آن توسط پروژسترون که در نیمه دوم چرخه قاعدگی ترشح می گردد، به آسانی تنظیم و کنترل می‌شود. بنابراین اگر تولید پروژسترون در بدن خانم‌ها کاهش یابد، آنها در معرض ابتلا به بیماری های سینه قرار می‌گیرند. پژوهشگران معتقدند اگر چرخه قاعدگی خانم‌ها بیش از ۳۳ روز طول بکشد و قاعدگی و خونریزی آنها سبک و کم باشد، مقدار پروژسترون تولید شده نیز کم خواهد بود و برعکس، اگر چرخه قاعدگی آنها کمتر از ۲۴ روز باشد و دوره قاعدگی دردناک و خونریزی آنها شدید باشد، مقدار استروژن تولید شده بیش از حد است و در هر دو حالت احتمال ابتلا به بیماری‌های سینه افزایش می‌یابد. پزشک به راحتی با انجام آزمایش و نمونه‌گیری ترشح زنانه، به راحتی می‌تواند مقدار استروژن و پروژسترون را تشخیص دهد و از طبیعی بودن مقدار آنها اطمینان حاصل کند.

بیماری های سینه و هورمون‌های مصنوعی
بین استروژن مصنوعی و استروژن طبیعی تفاوت بسیاری وجود دارد. استروژن مصنوعی بیشتر سلول‌های سینه را تحرک می‌کند. در واقع تخمین زده شده که تأثیر آن ۱۰۰ برابر بیشتر و قوی‌تر از استروژن طبیعی است و این به آن معناست که با قرار گرفتن در معرض استروژن مصنوعی خطر ابتلا به بیماریهای سینه به شدت افزایش می‌یابد. حال سؤال اینجاست که استروژن مصنوعی از کجا ایجاد می‌شود؟ پاسخ به این پرسش بسیار گسترده‌ است و طیف وسیعی از مواد غذایی، آب، داروها، مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده (مثل پنیر، گوشت قرمز، کره و ماست)، شیر تصفیه نشده و عوامل خانگی همچون استفاده از غذاهای بسته‌بندی شده در ظروف پلاستیکی و … را شامل می‌شود. بنابراین پرهیز از استروژن‌های مصنوعی، تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماریهای سینه را کاهش می‌دهد.

نقش کبد
هنگامی که به‌ طور طبیعی استروژن در بدن تولید می‌گردد، وارد کبد می‌شود تا شکسته و تجزیه و برای دفع آماده شود. کبد، از دو طریق استروژن را تجزیه می‌کند. اولین روش ۱۶- OH نام دارد و برای سلول‌های سینه بسیار مضر است و دومین روش که هیچ ضرری برای سینه ندارد، ۲-OH است. مطالعات نشان می‌دهد که با اندازه‌گیری نسبت این دو روش به یکدیگر می‌توان شاخص خوبی برای خطر ابتلا به سرطان سینه یافت. این نسبت را پزشکان به راحتی با انجام یک آزمایش ادرار ساده به نام «Estronex» ارزیابی می‌کنند. اگر با توجه به نتایج آزمایش‌ها دریافتید که کبد شما بیشتر برای تجزیه استروژن از روش مضر استفاده می‌کند، مصرف مکمل‌هایی از قبیل DIM، باعث می‌شود کبد از روش امن و کم خطر استفاده کند.

فعالیت روده
شاید باور نکنید، اما سلامت روده در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سینه نقش مهمی دارد. بعد از اینکه استروژن در کبد از دو روش۱۶ OH یا ۲ OH تجزیه شد، طی فرآیندی به صفرا و روده منتقل می‌شود تا با فیبر موجود در آنها ترکیب و از بدن دفع گردد. زمانی این مسأله مشکل‌ ساز می‌شود که باکتری‌های خوب در روده به نسبت باکتری‌های نامطلوب کمتر باشد. این باکتری‌های نامطلوب حاوی آنزیمی هستند که می‌تواند روند آزادسازی متابولیت استروژن در بدن را معکوس کنند و استروژن مجدداً جذب بدن شود و همین مسأله خطر بیماری‌های سینه را افزایش می‌دهد. اگر روده شما تنبل است و یا از یبوست رنج می‌برید، احتمالاً باز جذب استروژن در بدن شما بیشتر و احتمال ابتلا به بیماری‌های سینه نیز بیشتر است. مکمل‌های پروبیوتیک، به حفظ مقدار تعادل باکتری‌های خوب و بد روده کمک می‌کند و نظم را به روده شما باز می‌گرداند.

بیماری های فیبروسیستی سینه‌ ها
در بیشتر خانم‌ها احتمال می‌رود که در یک یا هر دو سینه خود، چند توده پیدا کنند. در واقع اگر به طور هفتگی سینه‌های خود را معاینه نمی‌کنید، دست‌کم ماهی یک‌بار آنها را بررسی کنید تا وجود این توده‌‌ها را زود تشخیص دهید. خیلی به ندرت، این توده‌‌ها به بافت سرطانی تبدیل می‌شوند؛ ولی با مقدار رشد آنها در پاسخ به افزایش تولید استروژن در بدن، درد و ناراحتی‌های دوره قاعدگی افزایش می‌یابد. استفاده از مکمل‌ و ویتامین B6 و قرار نگرفتن در معرض استروژن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. با معاینه ماهیانه خود اگر متوجه هر نوع سفتی و توده در سینه‌های خود شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و آن‌را جدی بگیرید. معمولاً این توده‌ها با مصرف دارو از بین می‌روند.

سرطان سینه
بیش از سه چهارم از زنان مبتلا به سرطان سینهیش از ۵۰ سال سن دارند و تقریباً نیمی از زنان بالای ۶۰ سال مبتلا به سرطان سینه هستند! اگر چه سرطان سینه گاه زنان جوان را نیز مبتلا می‌کند و فقط در ۵ – ۱۰ درصد از زنان این بیماری به‌طور ارثی وجود دارد و در
۹۰ – ۹۵ درصد هیچ عضوی از خانواده به سرطان مبتلا نبوده است، ولی حتماً توصیه می‌کنیم اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارید، حتماً یک آزمایش بدهید. این بیماری کمی پیچیده است و به اختلال در تعادل هورمون‌های زنانه و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و عملکرد نامناسب غدد لنفاوی، کمبود مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی و البته ژنتیک مرتبط می‌شود. با افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، میوه‌های تازه، توت‌ها و سبزیجات رنگارنگ می‌توانید با این بیماری مبارزه کرده و خطر ابتلا به آن‌را کاهش دهید. ورزش مداوم موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود و برای اینکه سیستم لنفاوی شما ایمن باشد، از ضد عرق‌ها (مام) استفاده نکنید. همچنین از پوشیدن سوتین‌های فنردار بپرهیزید، زیرا هر دو، جریان لنفاوی اطراف بافت سینه را کاهش می‌دهند. کلم بروکلی، سویا، دانه کتان و ماست طبیعی از مواد غذاهایی هستند که به سلامت سینه کمک می‌کنند. پزشک با انجام سونوگرافی و ماموگرافی و MRI محل دقیق تومور را مشخص کرده و با انجام بیوسپی نوع آن‌را تشخیص می‌دهد. خوشبختانه در صورتی که این بیماری سریع تشخیص داده شود، به‌ راحتی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و آن‌را درمان کرد. این بیماری با کمک معاینات طبی، تشخیص داده می‌شود و در صورت وجود توده، از آن نمونه‌برداری شده و سپس برای تشخیص به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود. پزشک با توجه به اندازه و تغییرات سلول‌ها و شیوع یا عدم شیوع توده به غدد لنفاوی، نوع درمان و وخامت آن‌را مشخص می‌کند. در درمان اولیه، توده سرطانی و مقادیر کمی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شود که به آن توده برداری می‌گویند؛ اما در صورت پیشرفت بیماری، کل سینه برداشته می‌شود. در این موارد اغلب سرطان بسیار پیشرفت کرده و به غدد لنفاوی زیر بغل رسیده است که به آن سینه‌برداری می‌گویند. گاهی اوقات پزشک مجبور می‌شود برای کنترل بیماری از شیمی درمانی و یا هورمون درمانی نیز استفاده کند. در شیمی درمانی، از داروهایی استفاده می‌شود تا از عود سرطان جلوگیری کرده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در هورمون درمانی معمولاً از داروی تاموکسی‌فن استفاده می‌شود و رشد سلول‌های سرطانی که اغلب با ترشح هورمون استروژن اتفاق می‌افتد، محدود و کنترل می‌گردد. این داروها عوارض جانبی هم دارند که شبیه دوره یائسگی است و علائمی همچون گُرگرفتگی، خروج ترشحات و تهوع دارد.

تحریریه دنیای سلامت

زیبــا شــو دات کام

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
همه چیز درباره زیبایی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 481
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 49
  • تعداد اعضا : 108
  • آی پی امروز : 187
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 280
  • باردید دیروز : 253
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,522
  • بازدید ماه : 1,522
  • بازدید سال : 38,406
  • بازدید کلی : 379,888
  • کدهای اختصاصی